طراحی و توسعه: نگار عقیق
این نوشتار، پیش درآمدی است بر برنامه ریزی درسی در حوزه ریاضی. مناسب برای علاقمندان به حوزه آموزش ریاضی و دانشجویان علوم تربیتی.
خبر ساده است و مثل خیلی خبرها یک خطی:
«راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری ریاضی تصویب شد»😍
اما پشت صحنه این خبر ساعتها بحث و جدل است، و ساعت ها که نه، سالها گفتگو هست و مطالعه. باید هم که باشد و هر چه هم که وقت صرفش شده باشد کم است و ادعایی هم نیست! از شما چه پنهان، من موافق این سریالهای سند نویسی نیستم. از اولش هم نبودم! اما اینکه چرا قاطی سند نویسها بُر خورده ام حکایت درازی است که باشد به وقت خودش. راستش را بخواهید من هم جزء آن آدمهایی هستم که فکر می کنم وقتی دنبال «تحول بنیادین» در سیستم آموزشی هستیم، نگاه از بالا به پایین و سند کاغذی دستوری، مستند کردن، در بهترین حالتش به «تغییر» منجر می شود و نه «تحول»! اما این داستان هم از آن حکم های «هم این و هم آنی» است. یک جایی به این نتیجه رسیدم که باید آستین ها را بالا زد و به جای غر غر مداوم -که گاهی به غلط اسمش را انتقاد می گذاریم- کاری کرد. تغییرات دستوری از بالا به پایینی و لرزه ها و پس لرزه های کف کلاسی و از پایین به بالایی، هر دو لازم و ملزومند و باید باشند که امید برود که کاری کارستان بکنیم!
به امید همان تحول بنیادینی که ما و شما را آرزوست…
و این هم لینک خبر در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: